Orientation week


Melbourne @ night



Chinatown - fried noodles with beef


Orientation week (Orientation/Enrolment = inskrivning) har börjat! Det första jag, Jens och Per möter är ett gäng svenskar som tar emot oss. Jag presenterar mig på svenska och får en plastficka med mitt namn på av en kille från Linköpings universitet.

Vi var omkring ett par hundra utbytesstudenter som träffades idag. En salig blandning av bland annat tyskar, mexikaner, japaner, koreaner, malaysianer, holländare, amerikanare, finnar, danskar, kanadensare, fransmän och ett gäng svenskar. Jag och min danska blonda kompis Louise känner oss fortfarande som "the blond giants" eftersom det kryllar av korta asiater. Söta små asiater som rullar sina R till L och med rosetter i håret. Nivån är än så länge på en "relaxed"-nivå. Precis som man tänker sig att australiensarna ska vara. Yes, ryktet stämmer. Skolans personal är välkomnande, snälla, omtänksamma, uppmanar oss att kalla dem för deras förnamn, vara frågvisa och de är förklarande. Lite väl informativa dock. Det kan bero på:


1. Bristande kunskaper i engelska
Allt måste upprepas på grund av att alla inte förstår engelska lika bra vilket leder till att informationen blir nämnd en extra gång. Förutom då när mannen från immigrationsverket kom och pratade om vårt visum i racerfart med indisk dialekt och gjorde oss mest förvirrade.

 

2. Kulturkrockar
Dessa krockar som chockar. Alla har inte varit borta längre från sin familj eller sitt hemland, alla vet inte hur man beter sig i ett klassrum (vissa är helt extremt högljudda och nonchalanta). Vi fick se bilder på ledsna figurer och höra om hur vi kommer att hamna i "home-sick-tillstånd" om sisådär en månads tid. Har ärligt talat inte tänkt så mycket på det där med att krocka med kulturen här. Alla är ju så snälla. Känner mig trygg.

 

3. Åldersskillnad
Somliga kommer direkt från high school.

 

Spenderade resten av dagen med gratis lunch, lektion i australiensiska slangord och informationsträffar. Mingel med utbytesstudenterna i centrum och sedan en sväng inom Chinatown för "billig" mat (cirka 50-60 kr för en rätt med nudlar och biff).

 

"I reckon this earbashing is Dinky-Di with some fully sick mates! Ta!"

 


Kommentarer
Postat av: Evelyn

Jag vill också!! xP

2010-02-22 @ 22:43:42
URL: http://music4ever.wordpress.com/
Postat av: Marina

Honey, det ser ut som du åt MASKAR! eeeewwww

hahaha glad för dig <3

2010-02-23 @ 11:53:00
URL: http://marinamiraglia.blogg.se/
Postat av: Mia

Hihi, jag får flashbacks till min utbytestid i Canada.. ;o) vi var oxå ca 100st utbytesstudenter och hälften var asiater som åt massa "flied lice" Hihi. Du har en härlig tid framför dig lilla blomman! :o)ENJOY,NJUT,SKRATTA och ha det UNDERBART! Massa pussar och kramar från kalla, snöfyllda Norge

2010-02-23 @ 21:41:12
Postat av: Hannele

Emmi kultainen siellä toisella puolella maapalloa. Sinulla on niin paljon uusia kokemuksia, että ihan päätä huimaa! Eikö olekin ihanaa ruokaa siellä, ja luonto hurmaa, vaikka onkin kuumaa. Toista se on meillä nyt, kun on poikkeuksellisen talvista. Olin eilen hiihtämässä meren jäällä, aurinko paistoi ja oli ihanaa. Nämä ovat niitä talven nautintoja, polskuttele sinä siellä Tyynenmeren aalloilla. Rakkaat terveiset, Hannele

2010-03-14 @ 18:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0