Titanic & goodbyes

Lediga dagar i Melbourne är härligt. Museum, middagar, resa till Torquay/Geelong och avskedsfester har hunnits med och än är det upplevelser kvar att bocka av.

Titanic exhibition är en populär tillfällig utställning på Melbourne Musem som jag och Micke passade på att besöka. När vi anlände till museet fick vi "boarda" innan vi gick på den "osjunkbara" White Star Line's R.M.S. Titanic. På mitt  "boarding pass" stod det "Lady Duff Gordon". Hon var en 49-årig rik kvinna från London med modehus i Paris, London, New York och Chicago. Hon var den som först introducerade slits på kjolar för att göra dem enklare att gå i och hon myntade ordet "chic". Damen i entrén välkomnade mig med "- Welcome Lady Duff, You are a very important person", så började äventyret i välskapade rum med utförliga berättelser om den spännande historien från att Titanic föddes tills hon åkte ut på sin jungfruresa. Rekonstruktioner av första och tredje klass och den berömda trappan fanns uppbyggda. Upphittade saker som smycken, porslin, telegram, vykort, hantverkares verktyg, tandborstar, pennor, kläder och skor är också några exempel på vad som fanns att se. Att uppmärksamma är att en biljett till första klass kostade nästan en halv miljon svenska kronor och tredje klass cirka 5000 svenska kronor. Utställningen var intressant med personliga berättelser om passagerare och besättning med värde att bli berättad.




I början av veckan tog jag tåget ut mot Geelong/Torquay till Malin där jag hade en härlig dag med outlet-shopping i surfbutikerna och en väldigt god middag hemma hos paret som hon bor hos. Åt stek med ugnsrostad palsternacka, potatis och pumpa med mosad blomkål, sallad med bacon och gravy-sås. Mäktigt och gott.




Hösten är verkligen här med kalla vindar och färgglada löv. Fotot nedan är från Carlton Gardens. Köpte handskar häromdagen och har fått låna ett tjockt täcke och ett elektriskt lakan som värmer gott om nätterna av min snälla  rumskompis familj. Snart är jag hemma igen.



Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jaaaaa. DU och jag ska dricka en massa vin!!! =D

2010-06-17 @ 13:05:17
URL: http://pernillabolwede.blogg.se/
Postat av: Mia

Can't wait to see you cutiepie!!!!! Njut nu av de sista "höst" dagarna down under! :o) Så lustigt att det är så kallt där nede, här är det överskyat idag, runt 20 grader, sommaren väntar på dig. :o) Love from us!

2010-06-17 @ 21:10:58
Postat av: Per

Jag var också på Titanic Exhibition för någon vecka sedan. Vad jag inte förstår är, vad gör de där prylarna i Australien egentligen. Borde de inte vara i London eller New York? :P

2010-06-19 @ 08:11:28
URL: http://kv07australia.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0